Mat och sånt

När jag pratade med Grodan om Westmales knöl så frågade hon mig vad jag ger för mat osv. Jag är ärligt talat inte så noga med hur mycket av varje de får - jag går alltså inte efter tallriksmodellen varje dag, utan ger av allt. Får de mer kött ena dagen, så får de mer grönsaker nästa osv. Kanske jag borde bli bättre på det och anstränga mig mer med maten?

Om man ska gå efter tallriksmodellen så verkar det vara ungefär 40% kolhydrater (potatis, pasta, ris, bröd osv), 40% grönsaker/frukt och 20% protein (kött, fisk, ägg, bönor, linser osv). Låter det okej? Sedan lär det väl bara vara att väga upp något av delarna, lägga till lagom mängd av resten och sedan mixa allt så att råttorna inte kan plocka ut det godaste.

Det "felande" är ju att de får torrfoder och alltså en hel del kolhydrater därifrån... Har för mig att Grodan nämnde något sådant förut också.

Mitt torrfoder består utav:
Müsli (Axa grynblandning eller Frebaco lätt)
Hamsterblandning pelletsfri
Frömix
Oskalade sesamfrön
Linfrön (jag vet, det är för sent för den här omgången mat =P)
Hundmat (vet inte vilket märke, fick av Paula förut)
Havreringar

Det var allt jag kom på nu. Det står inte i någon speciell ordning, förutom müslin. Den är det förstås mest av.

Kommentarer
Postat av: Paula

Tycker det låter som om tallriksmodellen är bra. Man kan ju minska på kolhydraterna eftersom de får torrmat med mycket sånt. Jag tror jag berättat både på forumet och i rackarnsbloggen hur jag lägger upp matningen och maten... Var noga med att ge MYCKET grönsaker!

2007-09-20 @ 23:33:37
URL: http://www.rackarns.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0