Kan jag göra som ALLA andra?

Jag är en sån person alltid tvivlar på min egen förmåga. Jag tvivlar på om det jag gör är det rätta, eller om jag borde göra på något annat sätt. Därför gör jag gärna som "alla andra". Jag söker fakta och kunskap hos andra och försöker lära mig så mycket som möjligt från alla. Visst lär man sig mycket från andra, men det bidrar mest bara till förvirringen. För tro mig... ju mer jag försöker lära mig, och ju mer jag försöker göra "rätt". Desto mer inser jag att det inte alltid finns bara ett "rätt" och ett "fel".

Jag gör helst som alla andra. Men svårigheten ligger i att alla inte gör likadant. Alla gör på det sätt de själva finner är det rätta sättet. Ofta något de i sin tur har lärt sig av någon annan. Men för mig, som vill göra som alla andra, blir det svårt eftersom jag såklart inte kan göra saker på alla sätten heller.

Något jag också har märkt är att många blir sura och irriterande om man inte gör på just deras sätt. De tror att jag inte lyssnat eller tagit åt mig. Men det gör jag! Jag lyssnar och tar åt mig allt! Men kanske jag bara inte håller med? Kanske jag har hört något från någon annan, som jag tycker låter mer logiskt och mer "rätt"? Bara för att jag lyssnat och tagit åt mig, betyder det inte att jag håller med. Rådfrågar man två personer som är av olika åsikter så hamnar man nästan alltid i onåd med den andra parten.

En annan sak är mitt minne. Jag har ett väldigt dåligt minne och litar inte alltid på det. Vilket resulterar i att jag frågar väldigt mycket. Ofta även om saker jag redan tror mig veta. Men vid minsta lilla osäkerhet blir jag genast tvungen att fråga någon... Det har också gjort att jag märkt att man ibland får olika svar från samma person. Stackars jag är redan förvirrad, det blir inte bättre av sånt!

Jag har lagt märke till att många inom råttvärlden har sina egna sätt och sina egna åsikter som de gärna delar med sig av. De har lärt sig av andra och bildat sig en egen uppfattning som de står fast vid och anser vara rätt.

Men när ska jag lära mig att sålla? När ska jag lära mig att bilda mig mitt egna sätt? När ska jag lita på min egna förmåga? När ska jag kunna stå rak i ryggen och säga att "såhär gör jag!" utan att bara hänvisa till någon annan? När ska jag kunna göra som alla andra?

Kommentarer
Postat av: Paula

Om du "hamnar i onåd" hos en person för att du väljer att inte följa dess råd, hoppas jag att din varningsklocka ljuder. Det betyder att du råkat på någon som ser sig som allsmäktig och inte respekterar andra människors värde och förmåga att värdera information.



Även jag har råkat på samma dilemma som du, och jag väljer att plocka lite här och lite där och, precis som du skriver, ta till mig t ex det som stämmer med andra källor jag nosat upp, råkar jag i onåd för det hos någon, så väljer jag att inte låtsas om det - det säger mer om den personen än om mig.



EN av sakerna jag verkligen uppskattar med dig är att du ifrågasätter och tar ett eget ställningstagande - inte jamsar med andra. Du är värd all respekt för det! Jag önskar det fanns fler som du i den här världen.

2008-07-28 @ 00:05:29
URL: http://rackarns.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0