Vad har jag för problem?

Ja... vad har jag egentligen för problem med råttorna. Tänkte jag skulle gå igenom dom både för min egen skull och för att underlätta om jag ska förklara för någon =P

1. Lukten
2. Platsen
3. Frigången
4. Tiden

Är vad jag kommer på nu. Så jag börjar väl med det då.

1. Lukten är ett problem. Rätt stort nu faktiskt, men det börjar bli bättre. Mitt rum är litet och har ingen luftkonditionering alls. Jag måste ha dörren stängd för familjen. Det innebär att luften står helt stilla. Även om jag håller efter burarna extremt så luktar det. Just för att luften står stilla. Har jag tagit ut burarna och skurat dom utomhus, tömt rummet, dammsugit, torkat golvet och alla ytor så är det nästan luktfritt i några timmar. Men det är inte hållbart. Dels tar det för lång tid - om jag är riktigt snabb tar det en halv dag... Att vädra är inte det lättaste heller. Jag har två normalstora fönster, som visserligen går att öppna, men det är svårt att få en lagom "glipa". Jag är rädd att de ska blåsa upp om vinden får tag i dem. Dessutom skulle det vara en katastrof om någon råtta kom lös.

2. Platsen är lite av ett probem - mitt rum är ett råttrum. Jag har inget eget ställe här hemma, vilket jag ofta känner av... Jag har ingenstans att gå när jag är ledsen/arg/upprörd. Jag sover i min syrras rum, vilket i och för sig fungerar alldeles utmärkt. Det jag har i mitt rum är garderoben med kläder och alla mina prylar. Sen är det ett skrivbord med skrivbordssaker i lådorna. Ovanför skrivbordet är det två hyllor - på nedre hyllan står en bur med möss och en bur med en hamster. Hyllan ovanför har en kasse hängmattor och andra tyger, HR och andra råttpapper osv.
Jag har försökt skärma av rummet så att råttorna bara kan vara lösa på en del. Men jag har inte lyckats ordna något sätt än så att de inte kan ta sig förbi/över.

3. Frigången är det illa med eftersom jag inte har något bra sätt att ha de lösa på. När jag bara hade honorna hade jag de ibland lösa flera dygn i rad. Men dels gnager de sönder tapeter, lister, skrivbord och allt vad det heter. Och dels så måste mitt rum vara helt tomt på saker de inte får komma åt. Nu har jag ju dels hanarna också, som jag måste anpassa mig efter, och dels mössen och hamstern. Problemet är att jag gärna vill kunna använda mitt rum själv också, vilket är svårt om jag lätt måste kunna tömma allt. Därav avskärmningen. Som ju inte fungerade i slutändan...

4. Tiden är ju också ett problem såklart. Jag kan inte storstäda varje dag. Jag kan inte sitta med råttorna heeeela tiden - det hade varit enklare om jag kunnat göra något annat under tiden. Men att ha 8 råttor som kämpar om att få vara den som kliver på datorn (och förstör för matte) funkar inte. 

Kommentarer
Postat av: Paula

Kanske du ska ta en råttpaus till du flyttat hemifrån och kan styra bättre hur du och råttorna ska ha det? Hur har du skärmat av? Ingen av mina råttor kommer över mina uppochnedvända kartonger som jag tejpat fast over kanten på min råttbarriär. de slår bara huvet i insidan på karongen och trillar ner igen liksom...



tröstkram

2008-09-03 @ 22:46:29
URL: http://rackarns.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0